Thursday, March 19, 2015

Trip ke Oslo, Norway

Hai readers
My trip kali ni ke Norway selama 5 hari 4 malam

dari atas flight memang nampak gini

2 days pertama I stayed in Oslo
Saya menaiki Norwegian air sebab ada sale, tiket paling murah
berharga £30 tapiii flight awal pagi pukul 7 pagi, selepas pukul 7pg
harga dah lain

Gigih saya tidur di Gatwick airport sebab tak mahu terlepas flight
tak kuasa saya nak pergi airport awal2 pagi naik teksi sebab mesti
harga sangat ridiculous
so far ramai je yang tidur kat airport, meriah gitu
kerusi pun ada foot rest and banyak port utk charge handphone
dan paling best Wifi percuma sepanjang masa!

Nero coffee shop bukak 24 jam dan kat area south terminal dipasang
lagu2 berentak jazz..hah ko rase?? tapi saya tidur betul nyenyak 30 minit je
yang lain tidur2 ayam dan jalan2 around airport

Gigih bertempat takpe

Pada mulanya saya book hostel di area Oslo S, Pensjonat Hostel namanya
female dormitory for 4 people
Tapi dalam sebulan kemudian saya berkenalan dengan Azira dari FB group
Autisme Malaysia dan dia mempelawa saya untuk tinggal di rumahnya
Azira baik sangat,segan btul..baik yang terlalu baik
(bukan sebab dia tumpangkan saya, saya puji dia) tapi as a person
she is really nice

Boarding pukul 6.40 am tapi flight umum delay selama 15 minit
ok takpe saya tidur dalam flight..tapi tengok dah pukul 7.40 plane tak gerak2 lagi
hishhh..7.45 gitu baru gerak

dari 2 jam 10 minit journey, mostly berada di atas laut je (North sea)
Bila dah masuk Norway, Masya Allah...betapa indahnya pemandangan





Dari atas nampak banyak fjord, I just smiled from ear to ear and be thankful
to Allah to give me this chance
Disebabkan flight delay, sampai pun lambat
Kesian Azira tunggu saya dengan her daughters, she insisted to fetch me
takut saya sesat


Arrived at Gardamoen Airport, Oslo
Pegawai tu tanya ada kawan/family and I said yes
Dia tanya kawan tinggal dimana, saya tunjuk je handphone
alamat Azira, nak sebut tak reti hehehe

Saya cari high speed train untuk ke central Oslo
Flytoget namanya
180 NOK, student dapat half price tapi mesti berumur 31 tahun ke bawah
kena tunjuk proof lah

Flytoget highspeed train

Kejap je dah sampai Oslo S, Azira tunggu depan Burger King
Ingat nak makan dulu apa2 sebab lapar gilo tapi Azira awal2 dah sediakan
croissant, pastu dia kata dia dah masak kat rumah sebelum datang
Ya Allah rasa menyusahkan sangat, saya ingat tumpangkan aje dah cukup
bab makan atau jalan2 takpe biar saya sorang2 taknak susahkan dia

Kami round area Oslo S dulu


Kemudian ambil bas balik ke rumah Azira
Best oooh rumah Azira, belakang ada bukit tempat main ski
Petangnya Azira bawa saya ke jambatan cantik untuk amik gambar
Azira dahla tumpangkan saya, pastu jadi pula photographer yang setia
rajin okkkkk amik gambar, style, lighting semua dia tentukan hahaha
saya suruh amik pemandangan je dia taknak, nak saya ada dalam gambar sekali
baiklahhh puan jurukamera

Nampak tak snow belakang tu? tempat main ski

Kawasan rumah Azira

Tengok gambar dalam bas aje tak kurang dari 15 keping


Gedik-gedik membawa bahagia hahaha

Dah dekat jambatan tak dapat lah full shot jambatan

Balik rumah saya tengok kartun dengan anak sulung Azira, Fazera
dalam bahasa Norway gitu
We instantly clicked, main panjat2 dan menari hihihih
Fazera boleh sing dalam BM, BI and Norsk (jeles)
Azira pun pandai berbahasa Norsk
Masa saya sampai di area rumah dia, her neighbour tegur saya tp cakap dalam
bahasa Norway, siap bersalam bagai..saya tak paham dia cakap apa
dan dia tak paham saya cakap apa tapi masing2 beriya mengangguk
macam la pahammm :))
rupanya ajak gi rumah minum kopi

I went to bed early coz mengantuk sangat
Bangun2 terus breakfast, her husband prepared french toast
Segan ok, satu family keluar untuk bawa saya jalan-jalan
Oh hari sebelumnya saya beli one day pass berharga 90 NOK


Perghh mcm diambil gambar oleh papparazi






Keadaan T-bane station

Ramai orang nak ke Holmenkollen utk pertandingan ski


Kami ke Vigeland Park
*mind you gambar2 statues semuanya berbogel jadi kalau kurang selesa
boleh skip part ni
Statues bertemakan kekeluargaan
Azira cakap taman ni di dedikasikan oleh pencipta taman kepada isterinya

Pintu masuk 

Tasik kat belakang tu beku
haa mana nak dapat photographer yang berdedikasi siap
ambil gambar dari atas lagi
*kantoi bayang*


Bergaduh laki bini

Perempuan gila anak saudagar penipu

Saya dan  Fazera

Landmark terkenal


Tetiba terselit patung gay

Azira pesan, kalau nak cari makanan/restoren halal
datang ke Gronland



Keadaan luar station


Bersama gadis Islamic Relief

Daging halal


Kami makan kat sini, sedap baq hanggg!

Daging black pepper

Tom yam kung

Makanan mmg sedap, terasa authentic Thai cukup bahan dan herba
Thank you husband Azira belanja saya

Gambar-gambar kat bawah ni reachable by foot

Freia adalah brand coklat yang sangat terkenal di Norway


Karl Johans






Hard Rock Cafe


University of Oslo







Nobel Prize Centre

Belakang tu Akershus Fortress

Tutup until May


Gelung ni pun ada cerita tau





Oslo Opera House


Hari dah gelap moh la kita pulang
Esok saya nak kena bangun awal to catch train to Bergen
Eh peringatan ya buat yang nak travel hari Ahad
Waktu pengangkutan jarang gapnya
Mujur saya dah tanya awal2 pada suami Azira pukul
berapa saya kena naik train untuk ke Oslo S
Dia check first train pukul 7.07 pagi, train berikutnya
pukul 8.07 pagi
haa nasib baik tanya sebab train ke Bergen pukul 8.25 pagi
kalau saya buat lambat ada harapan miss the train

Dan kalau nak berjalan di Oslo hari Ahad, kedai semua tutup
kalau takat nak berjalan ok lah

Kesimpulan
- Cuaca di Oslo sangat sejuk, lebih sejuk dari London
- Transportation efficient
- Kalau minat museum, boleh lawat sbb banyak museum dan free jika ada Oslo pass
- Dengan Oslo pass, boleh naik feri juga
- Rakyatnya sangat baik dan helpful, Insya Allah takkan sesat
- Mahal huhuhuhu

I can't thank Azira and her family enough, jemput datang ke London ye
walaupun dah penah datang


Next entry about scenic view from Oslo to Bergen




No comments:

Post a Comment