Monday, March 23, 2015

Scenic Train From Oslo to Bergen

Hi readers
Saya rasa dalam tempoh percutian saya selama 5 hari di Norway
perjalanan menaiki train ini la merupakan highlight travel saya
Ianya worth every penny I must say
Dalam entry ni akan banyak gambar dari words but saya tulis tips
di bahagian bawah along with pictures

Saya keluar dari rumah Azira untuk ke Ljan train station dalam pukul 6.45 pg
Sambil jalan saya ambil gambar kawasan persekitaran





Train station berhadapan dengan laut

Waktu perjalanan sejam sekali so be careful if you want to travel on Sunday
Train towards to Skoyen ada stop di Oslo S

Saya dah pre book tiket train ke Bergen melalui website nsb.no
Dan dah download tiket to my phone but kalau nak print kat mesin pun boleh

Print kat mesin ni

Cari platform berapa

Platform 3


Sejuk sangat masa tunggu train sampai, gigil jugak lah
Train sampai dalam pukul 8.20 dan sharp 8.25 bergerak
Train ke Bergen bukan direct ya, ianya banyak berhenti  untuk
turun/ambil penumpang tapi banyak penumpang naik bila dah sampai
ke kawasan gunung salji (balik dari main ski), memang ramai penuh dengan
ski equipment dalam train


Sejam pertama: Melalui bandar dan tunnel






embun laut pun membeku






2 jam kemudian: duduk seat sebelah kiri
as belah kanan bukit je








2 jam kemudian: duduk seat belah kiri baru ada pemandangan gunung
Time ni orang ramai dah start masuk

boss, rumah saya kena timpa salji so saya tak masuk kerja ye sampai salji cair
awak berhenti je la ye sebab salji kat sini all year round





Lepas dari tu better duduk seat kanan jer

Boleh ke berubah-ubah seat? 
Boleh kalau takde orang, sebenarnya time kita book tu
kita book seat sekali
Pastu pandai-pandai la pindah2 untuk ambil gambar

Akhirnya, selepas 7 jam perjalanan
Rasa sedih bila turun train sebab mungkin itu last
naik train ke Bergen
I'm melancholic like that



Train station dari luar
Dalam train tak ada wifi
Ada cafe



Toilet di setiap coach
plug charger takde but ada di comfort coach
you have to add 100NOK untuk seat di comfort coach

Kisah Bergen menyusul kemudian
Thank you for your time


No comments:

Post a Comment