Tuesday, February 17, 2015

Melancong ke Prague: Part 1

Salam, hi...
This is really fast entry, balik bercuti terus tulis sebab takut lupa
Percutian kali ni selama 4 hari 3 malam, free and easy
at my own phase dan first time travel solo. It is one of highlights in my life
travel alone di negara asing, bahasa asing apatah lagi budaya.
Kenapa pilih Prague? Ok mungkin sounds funny tapi saya teringin nak melepak
di atas jambatan terkenal iaitu Charles Bridge (akan ada byk gambar CB dlm entry ni)
and saya baca Old Town Prague macam fairy tale. I read somewhere written that

"if European cities were a necklace, Prague would be a diamond among the pearls" (anonymous)

And..Prague city centre incl old town pun dinobatkan sebagai UNESCO heritage sites


Charles Bridge yang dibina pada kurun ke 14, kalau tak silap saya penah runtuh sebanyak 3 kali, dan last sekali batu batunya diikat dengan putih telur dan bertahan sehingga sekarang

Day 1
Saya tiba di Vaclav Havel Aiport pada pukul 3 petang dengan menaiki Air France airline. Setelah sampai saya terus keluarkan duit Chezch Koruna melalui ATM machine. Tips - jgn tukar di money changer, akan dapat sedikit dan kadang2 ada unsur penipuan. Small fees will be charged but it is really small which is much more better dari tukar kat money changer. Dalam tangan saya
ada 3750 Chezch Koruna (pronounced as Crown). 


Next, beli 3 day travel pass which is only 310 crown. Boleh naik any public transportation
di Prague unlimited. Kena validate tiket sekali je lepas tu naik la puas2 selama 3 hari. Jangan
tak validate, kalau ada officer diorang datang check akan kena saman sebanyak 800 crown
on the spot. After validate tu you are happy to go, metro diorang tak payah masukkan tiket 
atau touch tiket mcm dekat Rome/ Paris..masuk bodo2 gitu je.


Bas yang saya naiki di luar aiport ke Devijcka. Dari Devijcka ke Staromestka saya naik
metro



Tiba di station Staromestka

Pada mulanya saya book hotel di New Town yang terletak di Florenc tapi after few 
weeks saya terjumpa hostel yang terletak di Old Town yang berhampiran dengan
Old Town square dan Charles Bridge. Harga pun 3x ganda lebih murah. The cons are
you got to share the room and the toilet is outside. I booked 5 bed female dorm.


Roommates saya dari China, Korea dan Brazil. Dapat kenal orang baru dan bersembang
mengenai negara masing. Saya spent byk masa dengan roommate China coz dia
selalu balik hostel awal. She is an erasmus student now study at Wesbadein, Germany.
She was on reading week too, dia travel dari Vienna (Austria) - Budapest (Hungary) -
Prague (last stop) and back to Germany. Ohh she had experiences in Budapest.

Checked in, kena pasang cadar sendiri, letak bag dan terus cari Charles Bridge.
 6 minutes jalan kaki.
otw to CB


Finally!!! Ramai gile tourist waktu petang. Banyak tourist dari China, Korea.
Sepanjang CB ada 75 statues. 

Pemandangan dari atas CB. Esok saya mesti ke Prague castle (said to myself)


My first meal in Prague, doner set harga just 150 crown. Bawah fries tu ada bulgur wheat
rasa macam nasi+quinoa. Sedapnya bulgur wheat. Saya tak makan fries sbb biasa sangat.

Kemudian ke Old Town square untuk tengok astronomical clock. Clock ni salah satu
tarikan jugak sebab setiap jam ada patung berpusing kat tingkap tu dan beberapa tahun
lepas ada pegawai tiup trumphet dari atas. Sekarang takde. Truthfully, saya rasa biasa je.
Ramai tourist pun macam..what?? Is that all??!! Nanti saya letak video kat FB


Lepak di Old Town aktiviti wajib - people watching. Bulan 2 adalah bulan karnival
di Praha so banyak show. 

Persembahan api 


When you're in Czech Republic, you might want to try this bread called as Trdelnik.
Tak pasti ianya sejenis roll atau brioche tapi dalamnya ada cinnamon. Bought one
at 60 crown


Makan atas bench panjang macam dekat kantin ramai2. Other tips - melancong ke
negara orang kena sporting. For example, orang sebelah kau minum beer, kau kena bertahan
jangan buat muka annoyed. One thing for sure, baru mulled wine and beer mmg kuat
di negara2 dlm Europe, sampai hidung saya pun dah boleh detect. And babi golek pn
banyak dijual kat kiosk2, dia panggang mcm ayam golek hahaha.


Dekat dengan hostel, menyanyi lagu Czech. I also came for this, saya taknak dengar
lagu English, saya nak dengar bahasa asing dengan costumes. Balik hostel dan berehat,
kerana esok adalah a longgg day. Takde la rehat sangat sebab sembang dgn Chrissy.
Chrissy ni lagi best dah sampai ke San Paolo, Brazil, Amazon rainforest all by herself haaa. It is a way to unwind the stress, she said and I'm 100% agreed.

Bersambng....















No comments:

Post a Comment