Tuesday, October 7, 2014

Living in London

From student's perspective only, employee and expatriate might be different. Well, there are differences..

House/flat

To have (rent) a house/flat on your own or share with another person is impossible so the solution is to find one in zone 3 or greater. Rumah di Central London sangat mahal melainkan sanggup share beramai ramai, even share bilik pun. Takde privacy disitu, tapi kalau tak kisah just go with it. Tapi kalau boleh elakkan dodgy area sebab sangat bahaya (high crime rate), kawasan yang ramai tourist pun agak semak hahaha. Student dapat exemption dari bayar council tax.

Transportation
Saya guna public transportation. Very efficient and timely. Saya guna Oyster Card yang mana boleh naik semua jenis public transport kecuali taxi. Dari rumah saya (zone 3) ke university (central London, zone 1) hanya memakan masa 20 minit naik National Rail (overground).


Student photocard (atas) boleh dapat harga student tapi masih mahal bagi saya GBP 98.70 per month. Mahal kan??? So kena la fully utilized iaitu pergi berjalan selalu nanti rugi bayar mahal2 duduk rumah atau pergi balik kelas je. Rasanya kat Malaysia pun ada kut konsep macam ni. Naik turun la berjuta kali pun pengangkutan awam harga tetap sama bulanan. Kad kat bawah tu untuk orang biasa, saya guna kad tu sebelum dapat photocard.

Makanan
Kalau makan dekat luar memang mahal, 6 pound ke atas sekali makan. Masak lebihhhh murah, barangan mentah sangat murah. Bagi orang Islam takde isu makanan halal sebab halal butcher banyak di sini. Baby chicken 2-3pound, beef pun murah berapa pound tah. Ikan mahal sikit. Vegetables la heaven 99 pence je kebanyakan. Kalau pergi market lagi murah. Beras basmathi pun terlalu murah. Dekat sini hari2 makan nasi tapi berat tak naik, siap lose inch lagi lol.

Pakaian
I swear on Primark, saya kan Primark Queen.  Range harga Primark GBP2.50 - GBP30. Selalunya yang mahal sikit tu baju winter, overcoat dsb. H&M pun murah,spender quality 3 helai GBP7 kat Malaysia spender Scarlett 3 helai RM10. Oh ya kalau dapat allowance in GBP, jgn convert..
Jenama lain saya belum pernah beli lagi. 

Menggila di Primark Kingston

Entertainment
Memang London is lively, celebrities pun selalu turun buat promotion. Nightlife pun best la bagi orang yang suka. Tapi saya entertainment setakat tengok wayang atau concert je la. Club, bar are not my forte. Cuma saya ada la peluang untuk menonton teater since theater is just walking distance from my house.

Jalan-jalan
London ni besar ye, saya terkejut bila ada yang kata London ni overrated. Puhlizzzz ko mesti jalan area central je kan?? Sebenarnya selain central banyak lagi bandar2 yang menarik dalam London.

Style
Orang di London kebanyakkan nya memang stylo mylo. Pakaian mcm model, muka bermekap sentiasa (bkn semua). Sekarang ni pakaian saya ditentukan oleh weather forecast haha.


Till next time, thank you for your time..


No comments:

Post a Comment