Thursday, December 10, 2015

Kisah dari Pavia menuju ke Florence

Salam..hi
Lama tak update blog sebab busy, so saya dah balik Malaysia for good
dengan berat hati, hari2 terakhir asik menangis jer.
Bila sampai Malaysia jerebu teruk hence sakit mata selama 3 minggu!!
Attended an interview to work with the ministry dlm keadaan mata merah.
Dapat 2 offer tapi tolak sebab rasanya buat masa sekarang adalah lebih baik
teruskan kerja yg ada mcm biasa..

Ok back to the travelling story
Malam sebelum bertolak ke Florence ber'what's app' dengan husband..tanya pasal
next destination kemana. I said tomorrow Florence then Naples, from Naples I planned to
go to Pompeii, Amalfi Coast and Capri Island then patah ke Rome. Dia macam what?!! Naples??

Him: Itu bukan antara tempat paling bahaya dalam dunia ke? I watched Discovery Channel pasal
pro pickpocket dekat New York dan bila dia pergi Naples dia pun kena pickpocket tanpa sedar.
Me: I'm aware about that, but I want still want to go. Can you google for me how to stay safe in
Naples? (hihi)
Him: *senaraikan cara2 how to stay safe* dan sempat lagi pesan..jangan cari gaduh kat tempat orang
(tu dia 6th seorang suami)..*tanpa disangka memang saya ada bergaduh dengan orang, satu di Florence dan satu di Naples (yg ni agak teruk)

Esoknya boyfriend my host hantar saya ke train station. Macam cakap ayam dengan itik huwaaa..dalam kereta saya tengok banyak casing Gucci so saya pegang satu dan tanya how cheap
is Gucci here compared to other countries? Tau dia jawab apa??? Dia sebut nama gf dia dan put back put back. Prfttttt ko ingat aku mintak satu ke Gucci???
Actually si David ni dari yesterday cakap, lebih kurang gini lah..if i were you, I won't go to Southern
Italy, it's dangerous..a lot of mafia
Dalam hati iols *ahhh nak pergi jugak! Bila lagi ada peluang?*
Turun dari kereta dia, bukan main pesan take care segala. Dan cara2 nak jalan ke train station
mix bahasa Itali dengan English..tak paham pun, tapi angguk aje la..cara orang luar nak berpisah kan jenis berpeluk tak kira laki pompuan, so saya galas beg dari depan hahaha nak elak..babai2 je.
Mesti aku kena cop sebagai rude. Semalam semasa balik dari makan rumah jiran pun time nak balik ku pura2 rajin, angkat bowl buahan2 nak bawak balik so tangan penuh takde la mereka nak peluk2
hihihihi. Ahh takpela bukan jumpa lagi pun!

Disebabkan tiket untuk ke Florence adalah dari Milan, so saya terpaksa beli tiket lain dari Pavia ke Milan. Disebabkan kesuntukan masa utk catch train, saya tak boleh beli tiket dari kaunter sebab ramai manusia. Kena beli dari machine. Tetiba dangg, mesin tu tak terima cash, kena pakai card. Haiyooo dahla takde card credit, dengan berat hati pakai debit card (tak suka pakai debit card sebab nanti kena tolak extra currency charge, rugii!!).

Naik trenitalia


Seat yang best (dalam cermin) belah kanan semua ada orang
so terpaksa duduk kat luar macam ni
I duduk belakang awang gagak hitam tu
kena pull out seat dari dinding train

Dah sampai Milano central station, tunggu dlm 40 minutes to board train ke Florence. 
Train yang ni mahal sikit kununnya ada wifi tapi hampeh!
Ramai nau begger datang mintak duit..pakaian macam gipsi

To be continued...













No comments:

Post a Comment