Monday, June 1, 2015

Sampai ke Edinburgh, Scotland

Hi
Dari Schiphol, Amsterdam saya masuk UK melalui Edinburgh (ibu negara Scotland). Actually memang nak datang Scotland but don't know when. Masa awal2 nak book tiket, lepas Amsterdam saya plan nak masuk
Germany via Cologne by train, and then naik ke Berlin, Frankfurt and Munich and masuk Austria ikut Salzburg tapi ntahh rasa macam panjang sangat so why not pergi Scotland je?

Haaa panjang mukadimah tu, so saya naik KLM, the journey took 1 hour plus. Dapat drinks mcm biasa and savoury chips. Biasa- biasa ajer la.. Turun2 tu biasa kena lalu immi, kena officer pompuan, alahai banyak tanya la makcik eiii, dahla cop kat passport buruk, kembang sampai tak nampak tulisan Edinburgh.






Topografi yang bergunung ganang

Saya sampai pukul 3 lebih dan keadaan hujan lebat. Memang sepanjang saya berada di Scotland, sehari je tak hujan, lain hujan dan gloomy. Redha aje la. Bak kawan saya kat Malaysia cakap, kau duk mengeluh pasal cuaca ni, kau tau kuasa siapa? Ok mak insoff nak *bentang sejadah travel kecik*.

Keluar dari airport ambil bus ke city centre. £4 one way, £7 return, tiket boleh beli kat driver terus.
Dalam bas ada wifi dan masa ke city centre adalah 30 minit.



Ya ampunnnn, Edinburgh town so hilly, berbukit bukit, kalau tak panjat bukit, kena naik tangga tinggi. Memang exercise bontot kaw2 kat sana. Bus turunkan depan Waverly station, ha pastu menggagau la cari hostel, ok idokla gagau sangat sebab boleh buka data plan. No need roaming,
plus point la kat situ. Omaigosh, dengan backpack dah berat kena jalan naik bukit sikit, pastu panjat tangga pulak!



Kat area ni la diberhentikan,  kena naik bukit kat depan tu
Dalam gambar nampak rata je kan tapi berbukit sebenarnya



Then panjat tangga pulak

Actually boleh jugak lalu bridge tapi first time sampai jadi blur. Saya stayed dekat Royal Mile
Backpacker, 10 bed female dorm. Sangat puas hati dengan katil dia, sturdy so orang atas panjat
tak berbunyi dan tilam pun quite fluffy la bagi standard hostel. Bantal dapat 2 biji.

My dorm, nama Little Miss
yang lain nama Star wars la etc


I was assigned to this bed, katil pun ada nama tauuu
Little Miss Naughty uolsss, kau hade? hiks
Lain Little Miss chatterbox, late, wise etc



Puas hati compared hostel2 yang penah saya stay


Sampai2 tu saya rest je dulu, tengok makcik katil sebelah pun kamain lagi tidur. Since gelap pukul 9 malam kan, keluar lewat pun takde masalah. Plan haritu just jalan ke Edinburgh castle je, lebih kurang 1km dari hostel. On the way tu, lalu banyak building. Macam cerita lama2, bangunan tua. However totap berbukit dan pebbled road.


Gereja asalnye, tapi dalam tu ada jualan2























 Pemandangan dari atas bukit Edinburgh Castle








Sebab tak gelap lagi, dengan gigih saya mendaki Carlton Park. Again kena naik tangga2.



Dari bawah




Dah,jom naik tangga



Dah naik bukit, kena lagi naik bukit ye














National Monument of Scotland


Pemandangan dari Carlton Hill, tapi tak la tinggi sangat


But kalau dari Arthur's seat ni, memang orang cakap view superb!
Plan nak hike 

Turun balik, rayau2 kejap sampai dah nak gelap baru balik hostel











Next day saya ikut tour yang sejauh  550km meliputi Loch Lomond, The Highlands, Lochness etc. Berenti dulu entry ni akan disambung kemudian yang entah bila. By the time entry ni dipublish
kurang dari 24 jam saya akan travel ke trip yang digelar Mediterranean Trip (sangattt). Pastu information pasal Scotland pun dah lupa hihihi takpe google kan ado. Bye.

Au Revoir







No comments:

Post a Comment