Thursday, May 14, 2015

Meneroka Edam, Zaanse Schans dan Liberation Day

Hi

Tajuk tak boleh belah, meneroka gitu. I'm considered myself as traveler not tourist
Traveler, you feel and explore (almost) everything unlike tourist just been there done that, shopping,
ambil gambar and that's it..

My day 2 in Holland
Saya keluar rumah pukul 10 pagi dan menuju ke Amsterdam Central.
I bought Amsterdam & Region Day ticket cost euro 13.50. Boleh naik any transportation
dalam Amsterdam dan only bus to some places outside Amsterdam namely Edam, Volendam, Marken,
Monickendam (sp?), Haarlem, Zaanse Schans and some beaches. Banyak kan boleh pergi?
But there's a catch, nanti cerita along this post





Luar Amsterdam Central


Boleh beli tiket kat sini
100m jalan depan Amsterdam Central
Dapat peta yang sangat lengkap, siap dgn nombor bus



Saya plan ke bhgn paling atas dulu baru turun ke bawah
So first destination was Edam

Perjalanan ambil masa selama 45 minit!
Saya yang tak study pasal attractions kat tempat2
memang agak lost, I was walking very very far!


Cantikkan, saya tengok ada yang buat tempat minum tepi canal
dan ada yang memiliki bot





Banyak jambatan kat Edam






Gouda cheese, terkenal dan mahal
tapi malangnya perut dan tekak Melayu saya tak boleh terima cheese
dek dairy intolerance, sikit2 ok la

















Ada sign ke arah Edam fortress, an UNESCO Site
punya la happy saya dapat pergi another UNESCO site
menapak punya la jauh, dari town lalu ke rumah2 semi d orang
I think ada la 3km kot?!
Sekali tutup okkk!!
Arghhh, mencerca aku disitu dengan lenguh kaki lagi


!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Argh lantak, utk pulang ke town (straight je pun)
Saya malas nak jalan
so alang2 dekat kawasan perumahan
Saya pun




pic googled
hitchhiking!!!
mujur couple grandpa and granny berhenti dan tumpangkan
saya merempan pasal fort tu tutup
diorang cakap ada date2 tertentu je bukak
motif???





Tengah hari rembang dah time tu, saya plan ke Volendam lah pulok
Tapi saya terlepas jalan sampai ke mana hala pun ntahla
Berpusing2 dalam bas tu hahaha
So buat keputusan balik ke Amsterdam Central dan pergi ke Zaanse Schans



Kesemua windmill adalah original dari tahun 18++
dan masih boleh berfungsi










































Boleh stay lama lagi utk tengok proses buat clogs but
I was really hungry, perut desa mintak nasi
Balik ke Amsterdam lah gitu
Cari cafe Iboenda, ownernya Indonesian Muslim
Therefore no nasi goreng babi ya

*banyakkkk sgt Restoren Indonesia berserta orangnya
sangat ramai di Netherlands, well talking about Dutch settlement
in Indonesia kannn

Dari Amsterdam Central, saya ambil tram no 5..turun kat mana tak ingat
sebab tram stop terlalu banyak


Pilihan lauk

Sayuran dan jenis2 nasi and mee


Pemandangan luar



Mondaag Menu atau Monday Menu
so untuk Monday harga Euro 7
Boleh pilih 2 jenis protein dan 2 jenis sayur
Tuesday menu 8 Euro, dia akan tambah telur
Wednesday, Thursday and so on mcm lain pulak kekdahnye
Sebab hari ni dah makan nasi mcm buruh paksa
so esok boleh skip, try benda lain

Dah alang2 dekat Amsterdam, saya pergi ke Dam Square 
konon utk menyambut Liberation Day
Istimewanya Liberation Day ni disambut setiap tahun
tapi cuti utk public holiday untuk LD ni diberi 5 tahun sekali
untuk esok harinya
Setiap 5 tahun sekali LD dipanggil National Day
hahaha  boleh gitu? Kalau lah Hari Merdeka diberi cuti
5 tahun sekali apa perasaan rakyat Malaysia agaknya..






Permaisuri Holland




Gorgeous!



Gantung garland


Actually saya berdiri 100m je dari tempat kejadian tapi tak boleh
kedepan sebab terlalu ramai, nasib baik dia pasang big screen
Pukul 8 malam, silence selama 2 minit bagi memperingati mereka
yang terkorban
Semalamnya host saya cakap even tengah drive pun kena berhenti sekejap
Saya diam tapi sambil mengambil video ^_^
Suasana yang kecoh bising2 terus senyap sepi selama 2 minit

Pukul 9 mlm gitu saya pulang ke rumah host
Menapak tak ketahuan hala cari Amsterdam Central untuk ambil
intercity train, punca tak ketahuan tu sebab ramai sgt orang
Pukul 10 lebih sampai rumah host, spent some time with her
chatting
Esoknya saya dah nak keluar untuk tinggal di hostel pula (Amsterdam)
tak baikkan menumpang rumah orang lama2, free pulak 
tak sedap lah 

*about the pass I bought, patut la murah sebab naik bas akan memakan
at least 40 minutes for every journey, you takkan dapat cover semua dalam satu hari
there's no such thing as 48,72 hour pass utk Amsterdam& Region pass
untuk pass jenis lain ada tp tak cover other regions.. 
I think kalau ada masa lebih boleh beli 2 keping
pass tu guna dua hari

To be continued




No comments:

Post a Comment